fbpx

Jak zacząć biegać?

Od kilku lat coraz więcej osób zaczyna biegać, więc mogę zaryzykować, że każdy zna lub spotkał na swojej drodze biegacza. Lekka zadyszka, spocone czoło i szybkie spojrzenia na zegarek to jego cechy charakterystyczne.

W towarzystwie mówi o życiówkach, startach, podbiegach, strefach tętna i zakresach, pogłębiając dezorientację u niebiegającej części świata. Po przebiegnięciu pięciu kilometrów uśmiecha się, mimo że jego tętno w ostatnich kilkunastu minutach dobijało do najwyższych wartości. Jeśli ostatnie zdania były dla Ciebie niezrozumiałe, ale zastanawiasz się, jak zacząć biegać, to ten tekst jest dla Ciebie.

  1. Zacznij – zaplanuj swój pierwszy trening na konkretną datę i porę dnia. Najtrudniej jest wyjść na trening, więc nie szukaj wymówek i nie zastanawiaj się jak będzie na treningu, czy dasz radę i czy sąsiedzi nie będą dziwnie patrzeć na widok biegającego Ciebie dookoła osiedla. Wyjdź i biegnij. To jest czas tylko dla Ciebie.
  2. Wybierz miejsce – na pierwszy trening wybierz pobliski park lub las lub inny teren, gdzie można aktywnie spędzić czas. Zwróć uwagę na trasę, żeby była możliwie płaska, bez wzniesień. Im bardziej malownicze miejsce, tym łatwiej i przyjemniej jest biec.
  3. Wybierz odpowiedni strój – nie musisz mieć drogich ubrań, aby zacząć biegać. Na początek wystarczy koszulka i krótkie spodenki z materiałów, które szybko odprowadzają wodę. Ubierz się tak, aby po wyjściu z domu czuć lekki chłód. Można też stosować zasadę, żeby ubierać się tak jakby było +10 stopni Celsjusza cieplej niż jest w rzeczywistości. Jest to jednak sprawa indywidualna i warto samemu wypracować swoje rozwiązania.
  4. Buty – ceny butów biegowych mogą przyprawić o zawrót głowy, szczególnie osoby, które do tej pory nie biegały. Na początek spokojnie wystarczą wygodne sportowe buty. Jeśli pasja rozwinie się, przyjdzie też pora na dobór odpowiednich butów biegowych.
  5. Nie miej oczekiwań – pierwsze treningi to nie jest dobry czas na stawianie sobie celów. Ciesz się swoimi pierwszymi kilometrami i poznawaj lepiej swoje ciało. Ucz się tempa i możliwości organizmu, a z czasem zobaczysz, że potrafisz coraz więcej.
  6. Rozgrzej się – przed biegiem wykonać kilkuminutową rozgrzewkę, która pozwoli przygotować mięśnie do treningu. Wykonaj kilka serii skipów, skłonów i krążeń ramion lub innych ćwiczeń, dzięki którym ograniczysz ryzyko kontuzji.
  7. Zapomnij o zegarku – na pierwszych treningach zegarek jest tylko dodatkiem i nie powinien wpływać na Twój bieg. Utrzymuj takie tempo, aby móc swobodnie rozmawiać i staraj się zachowywać zapas sił. Poczuj niedosyt, który zmotywuje Cię do kolejnych treningów.
  8. Oddychaj – wdech i wydech dzieją się bez naszej woli, jednak możemy świadomie regulować oddech podczas biegu. Na pierwszych treningach staraj się delikatnie wydłużać wdech nosem i wydech ustami. Jeśli czujesz, że łapiesz zadyszkę, staraj się lekko zwolnić i wydłużać wdech nosem, aby uspokoić tętno.
  9. Ucz się swojego tempa – to normalne, że na początku szybko się zmęczysz. Przejdź wtedy do marszu i oddychaj spokojnie, aby obniżyć tętno. Gdy poczujesz się lepiej, rozpocznij ponownie bieg w wolniejszym tempie i w razie potrzeby ponownie wróć do marszu.
  10. Znajdź biegającą grupę – jest wiele grup, gdzie spotykają się biegacze amatorzy, którzy pomogą Ci zacząć biegać i podzielą się swoim doświadczeniem i wsparciem. Dzięki temu nawiążesz nowe znajomości i zyskasz dodatkową motywację do treningów.

Przede wszystkim pamiętaj, że robisz to wszystko dla siebie. Bieganie pozwala zachować zdrowie, poprawić kondycję i uniknąć wielu chorób cywilizacyjnych. Po treningu łatwiej jest zebrać myśli i działać produktywnie, co realnie wpływa na cały dzień. Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z bieganiem, jest to idealny czas, ponieważ od 12 czerwca powracają cotygodniowe spotkania parkrun, które odbywają się w ponad 70 miejscowościach w całej Polsce, a także zagranicą. Swoje najbliższe lokalizacje możesz sprawdzić na stronie: www.parkrun.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *