fbpx

„Mindf*ck Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację” Christopher Wylie

Nie chcesz przeczytać tej książki, uwierz mi. Mimo że gdzieś, coś, kiedyś słyszałeś o wycieku danych w Internecie i tworzeniu spersonalizowanych treści na podstawie aktywności w sieci, to wciąż są to dość lekkie historie.

Kiedy sięgnęłam po książkę o Cambridge Analytice, zrozumiałam, że portale społecznościowe to prawdziwe wilki w owczej skórze. Codziennie dostarczamy im najcenniejszej waluty jaką jest informacja o nas samych i robimy to całkowicie dobrowolnie. Odłóż smartfona, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że po przeczytaniu tego tekstu zmienisz swoje myślenie o korzystaniu z nowoczesnych technologii.

Książka opisuje szczegółowo genezę i działalność Cambridge Analytici, czyli firmy zajmującej się doradztwem politycznym w iście nowoczesnej formie. Ujawniona w 2018 przez Christophera Wyliego afera związana z wykorzystaniem nielegalnie zdobytych danych użytkowników Facebooka do przygotowania kampanii wyborczej w Stanach Zjednoczonych oraz w referendalnej w Wielkiej Brytanii wywołała globalną dyskusję o bezpieczeństwie danych i możliwościach, jakie generuje wykorzystanie ich do wygrania wyborów czy referendum. Demokracja, i tak dość chwiejna w swych posadach, jeszcze bardziej osłabiła pozycję najlepszego ustroju państwa.

„(…) nieznane nikomu zagraniczne podmioty pojawiały się nagle w danym kraju i zaczynały wpływać na wyniki powszechnych wyborów za pomocą ogromnych zbiorów danych niewiadomego pochodzenia.”

Nie mówimy tu zatem o denerwujących reklamach patelni, które wyświetlają się, gdy wracając z kuchni, mruczymy do siebie, że trzeba kupić nową…patelnię właśnie. Mówimy tutaj o silnym i niebezpiecznym wpływie na demokrację. Tak jak nożem możemy kroić chleb, ale też zrobić krzywdę drugiej osobie, tak też portale społecznościowe nie są złe, dopóki nie znajdą się, a ściślej ujmując dane z tych portali, w niewłaściwych rękach. Historia Cambridge Analytici pokazuje dobitnie jak niewiele trzeba, by nasze dane, z pozoru bez większej wartości, mogły przyczynić się do zmiany wyników wyborów. A wpływ na wynik głosowania w demokratycznym kraju rodzi poważne konsekwencje co najmniej na kilka kolejnych lat.

Jak więc udało się przejść od danych o facebookowych lajkach do wygranej w wyścigu o fotel prezydenta USA czy wyprowadzenia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej? W dużym uproszczeniu dane te zostały przekazane firmie, która dzięki nim utworzyła profile wyborców o podobnych poglądach politycznych. Na podstawie aktywności na Facebooku utworzono grupy, do których docierano ze spersonalizowanym przekazem. W grę wchodziła manipulacja, fake newsy i wszystkie inne działania, które miały na celu podburzyć konkretna grupę wyborców do określonych działań takich jak głosowanie bądź, co ciekawe, niegłosowanie w wyborach. W ten sposób pewnego dnia Trump ogłosił zwycięstwo, a Wielka Brytania wyjście z Unii Europejskiej.

„Szefów tych cyberkorporacji nie nazywamy monarchami wyłącznie dlatego, że ludzie boją się wszystkiego, co nie jest demokracją.”

Historia Cambridge Analytici pokazuje nie tylko to, jak wielką wartość mogą nieść nasze z pozoru nic nieznaczące polubienia, ale też ostrzega przed tym, co mogą przynieść kolejne lata rozwoju technologii. Mimo że momentami przeszkadzała mi subiektywna narracja, która odkrywała sympatie polityczne autora, to całość zrobiła na mnie wrażenie. Ta osobista opowieść pełna szczegółów wprowadzała mnie raz po raz w stan, w którym byłam gotowa wyrzucić telefon, odłączyć Internet i wyjechać w Bieszczady. To jednak nie jest wyjście z sytuacji. Nie damy rady uciec przed technologią, ale zawsze możemy starać się pogłębiać wiedzę i być świadomymi użytkownikami portali społecznościowych.

Chcesz przeczytać więcej moich inspiracji książkowych na Życiowo? Zajrzyj TUTAJ
Spodobał Ci się wpis? Skomentuj, polub, udostępnij. Możesz też postawić mi wirtualną kawę 🙂

Zapisz się do NEWSLETTERA, by otrzymać jeszcze więcej treści pełnych spokoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *